Terapia pedagogiczna
Czy bać się dysleksji?
W naszej wieloletniej pracy pedagogicznej niejednokrotnie spotykałyśmy się z dziećmi, które mimo prawidłowego rozwoju umysłowego i często wysokich możliwości intelektualnych, miały problemy z nauką czytania i pisania. Z biegiem czasu liczba takich dzieci wzrastała, a rodzice coraz częściej zadawali pytania, jak właściwie pomagać dziecku, które ma tak specyficzne problemy. Ten rodzaj trudności został nazwany dysleksją.
Pracę z dzieckiem dyslektycznym należy rozpocząć jak najwcześniej. U dzieci z zerówki czy pierwszej klasy mówi się jeszcze o ryzyku, u starszych, czyli czasami już drugiej – trzeciej klasy szkoły podstawowej, rozpoznaje się dysleksję rozwojową. Jeśli dobrze interweniuje się na poziomie dziecka 6-7 letniego, to istnieje duża szansa, że łatwiej pokona te trudności i będą one mniejsze. Później jest już dużo trudniej. Pracą z dzieckiem powinien zająć się pedagog terapeuta.
Wiemy, że często dzieci dyslektyczne są obdarzone naturalnymi zdolnościami i talentami, które właściwie rozwijane mogą zaowocować prawdziwym mistrzostwem czego przykładem mogą być tacy sławni dyslektycy jak: H. Ch. Andersen, A. G. Bell, W. Churchill, L. Da Vinci, W. Disney, A. Einstein, H. Ford, Cher.
Czy zatem bać się dysleksji? W naszej szkole NIE!
Terapia pedagogiczna to proces długotrwałych oddziaływań, szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku. Działania terapeutyczne mają na celu wszechstronny rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych dziecka. W procesie terapii pedagogicznej terapeuta zwraca szczególna uwagę na usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej i słuchowej, sprawności ruchowej zarówno w obrębie motoryki małej – sprawności ręki, jak i motoryki dużej, dotyczącej całego ciała, usprawniania grafomotorycznego, ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni.
Terapeuci pracują z Dziećmi w oparciu o program "Ortograffiti z Bratkiem" w klasach młodszych oraz "Ortograffiti" w starszych klasach. Metoda "Ortograffiti" pozwala na stosowanie ćwiczeń jednocześnie rozwijających funkcje wzrokowo-przestrzenne, słuchowo-językowe, dotykowo-kinestetyczne i motoryczne. Kładzie nacisk na wielozmysłowość w procesie uczenia się. Przygotowywane są również dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów indywidualne karty pracy.
Nauczyciele terapeuci:
- Jolanta Budziewska
- Anna Skurtys
- Emilia Mańko
- Katarzyna Sejda
Plan pracy w roku szkolnym 2024/2025
Plan zajęć
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | |
Jolanta Budziewska | 13:50-14:35 | ||||
Emilia Mańko | 8:55-9:40 | ||||
Anna Skurtys | 14:45-15:30 | 11:50-12:35 | 16:35-17:20 | ||
Katarzyna Sejda | 9:50-10:35 11:50-12:35 | 9.50-10.35 | |||
Kinga Dybowska | 10:45 - 11:30 |