Edukacja włączająca
02.04.2022 „Międzynarodowy Dzień Autyzmu”
W dniu 31 marca 2022 roku (czwartek) w naszej szkole odbył się Międzynarodowy Dzień Autyzmu. Z tej okazji uczniowie z klas 1 – 3 w świetlicy szkolnej podczas zajęć uspołeczniających mieli zorganizowane zajęcia psychoedukacyjne z elementami arteterapii poświęcone tolerancji i akceptacji wobec zaburzenia rozwojowego człowieka jakim jest autyzm. Działania te są związane z działaniami Szkoły Włączającej w naszej szkole. Uczniowie z klas 1 – 3 w czasie zajęć świetlicowych zostali wprowadzeni w tematykę tolerancji, akceptacji wobec osób z autyzmem oraz Zespołem Aspergera poprzez obejrzenie prezentacji na ten temat, odbyła się dyskusja na temat „Zaświeć się na niebiesko dla Autyzmu” Uczniowie z klas 1 – 3 podczas zajęć uczestniczyli w obejrzeniu filmików edukacyjnych, o tematyce tolerancji i akceptacji szacunku, zrozumienia, empatii, przyjaźni wobec osób z autyzmem oraz Zespołem Aspergera.
Dzieci dowiedziały się na tych zajęciach o życiu codziennym i funkcjonowaniu osób z autyzmem oraz Zespołem Aspergera, które inaczej funkcjonują w życiu społecznym, mogły opowiedzieć co by zrobiły, gdyby miały w swojej klasie lub najbliższym otoczeniu kolegę lub koleżankę – jakby starały się im pomóc w szkole i w klasie. Dzieci uważanie i z dużą empatią uczestniczyły w tych zajęciach, były bardzo ciekawe i z chęcią wykonały zaproponowane ćwiczenia.
W ramach święta autyzmu została zaproponowana uczniom z klas 1 – 3 praca plastyczna pt. „Żarówka oraz puzzle w kolorze niebieskim” uczniowie kolorowali kredkami, mazakami, pastelami szablon puzzla oraz żarówki. Uczniowie mieli w drugim zadaniu plastycznym ozdobić według własnego pomysłu szablon litery z wyrazu – AUTYZMWszystkim uczniom gratuluję pomysłów plastycznych oraz zaangażowania w Międzynarodowy Dzień AUTYZMU oraz w tematykę zaproponowanych zajęć psychoedukacyjnych dotyczącej akceptacji i szacunku wobec autyzmu. Dzieci wykazały ogromne zrozumienie, tolerancję i akceptację wobec osób, które w inny sposób funkcjonują społecznie, maja problemy z emocjami, problemy w relacjach rówieśniczych, bo wszyscy jesteśmy tacy sami mimo drobnych różnic między ludźmi w społeczeństwie - wymiar edukacyjny zajęć sprawił, że uczniowie w sposób empatyczny zrozumieli, że każdy z nas jest inny, ale ma takie same potrzeby oraz zasługuje na szacunek, wsparcie i pomoc najbliższego otoczenia w jakim codziennie żyje.
Małgorzata Sadowska