Międzynarodowy Dzień Autyzmu
W dniach 31 marca oraz 1 kwietnia 2022 roku w naszej szkolnej świetlicy odbyły się zajęcia uspołeczniające poświęcone tematyce osób z Zespołem Aspergera oraz Autyzmem z okazji Międzynarodowego Dnia AUTYZMU w ramach działań szkoły włączającej. Uczniowie z klas 1 – 3 podczas zajęć psychoedukacyjnych zostali wprowadzeni w tematykę pojęcia „autyzm”, ”Zespół Aspergera”. Uczniowie z klas 1 – 3 podczas zajęć uczestniczyli w zabawie edukacyjnej polegającej na wcieleniu się w rolę osoby mającej kłopot ze zmysłami np. słuchu, wzroku, dotyku, smaku lub węchu. Uczniowie wcielając się w rolę osoby z autyzmem mieli za zadanie np.: odgadnąć za pomocą zmysłów między innymi dotyku i zapachu – rozpoznać i nazwać wylosowany przedmiot z magicznego pudełka, za pomocą węchu i smaku rozpoznać i nazwać wylosowane warzywo lub owoc w ramach zabawy w Masterchef. Dzieciom bardzo podobało się to ćwiczenie manualno – sensoryczne.
Dzieci dowiedziały się na tych zajęciach o życiu codziennym i funkcjonowaniu osób z autyzmem i zespołem Aspergera w naszym społeczeństwie, mogły opowiedzieć co by zrobiły, gdyby taki kolega lub koleżanka pojawili się w ich klasie – jakby starali się im pomóc w szkole i w klasie. Dzieci uważanie i z dużą empatią uczestniczyły w tych zajęciach, były bardzo ciekawe i z chęcią wykonały zaproponowane ćwiczenia praktyczne. Uczniowie obejrzeli 2 filmy edukacyjne pt. „Podróż Marii” oraz „AUTYZM wprowadza zmysły w błąd” dotyczący codziennego funkcjonowania osób z autyzmem i zespołem Aspergera w różnych sytuacjach np.: w tramwaju, w sklepie, w kawiarni, na ulicy, na przejściu dla pieszych. Dowiedzieli się, także jak osoby z autyzmem i zespołem Aspergera odbierają bodźce ze świata zewnętrznego, jak posługują się z piktogramami, zegarem całodobowych codziennych czynności, aby czuć się bezpiecznie w realnym świecie pełnym bodźców, hałasu, które zaburzają ich zmysły.
Wszystkim uczniom gratuluję zaangażowania w tematykę zaproponowanych zajęć psychoedukacyjnych dotyczącej osób z autyzmem. Uczniowie okazali podczas zajęć ogromne zrozumienie, tolerancję i akceptację wobec osób autystycznych .
Nauczyciel świetlicy Małgorzata Sadowska