„Międzynarodowy Dzień Osób Zespołem Downa”
Edukacja Włączająca – 21 marca 2022 „Międzynarodowy Dzień Osób Zespołem Downa”
W dniu 17 marca 2022 roku (czwartek) w klasie 4b odbyły się zajęcia z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Zespołem Downa. Z tej okazji uczniowie z klasy 4b podczas zajęć uspołeczniających mieli prezentację dotycząca funkcjonowania i charakterystyki osób z Zespołem Downa oraz obejrzeli 2 filmiki edukacyjne przedstawiające zachowania społeczne takich osób. Filmiki te poświęcone zostały tolerancji i akceptacji wobec inności. Działania te są związane z działaniami Szkoły Włączającej w naszej szkole. Uczniowie z klasy 4b w czasie zajęć uspołeczniających zostali wprowadzeni w tematykę tolerancji, akceptacji wobec osób z różnymi niepełno sprawnościami, kolorem skóry, kolorem włosów, innym wyglądem, pochodzeniem poprzez obejrzenie prezentacji na ten temat, odbyła się dyskusja na temat „Inność jest ok.” Dzieci dowiedziały się na tych zajęciach o życiu codziennym i funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnością, które inaczej wyglądają, mają inny kolor skóry, inny kolor włosów, noszą aparat na zębach lub w uchu w naszym społeczeństwie, mogły opowiedzieć co by zrobiły, gdyby miały w swojej klasie lub najbliższym otoczeniu kolegę lub koleżankę – jakby starały się im pomóc w szkole i w klasie. Dzieci uważanie i z dużą empatią uczestniczyły w tych zajęciach, były bardzo ciekawe i z chęcią wykonały zaproponowane ćwiczenia. Uczniowie mieli praktyczne zadanie wcielić się w rolę osoby niewidomej, niesłyszącej oraz upośledzonej umysłowo – zespół Downa.
W ramach święta osób z zespołem Downa została zaproponowana uczniom z klasy 4b praca plastyczna pt. „Wszyscy jesteśmy różni choć tacy sami” uczniowie kolorowali szablon 2 skarpet w różnych kolorach – symbol osób z zespołem Downa. Wszystkim uczniom gratuluję pomysłów plastycznych oraz zaangażowania w Międzynarodowy Dzień Zespołu Downa oraz w tematykę zaproponowanych zajęć psychoedukacyjnych dotyczącej akceptacji i szacunku wobec inności. Dzieci wykazały ogromne zrozumienie, tolerancję i akceptację wobec osób, które są inne, inaczej wyglądają, bo wszyscy jesteśmy tacy sami mimo drobnych różnic między ludźmi - wymiar edukacyjny zajęć sprawił, że uczniowie w sposób empatyczny zrozumieli, że każdy z nas jest inny, ale ma takie same potrzeby oraz zasługuje na szacunek, wsparcie i pomoc najbliższego otoczenia w jakim codziennie żyje.
Małgorzata Sadowska