Światowy Dzień Autyzmu
W dniu 5 kwietnia 2024 roku (piątek) w naszej szkole odbyły się zajęcia świetlicowe o charakterze uspołeczniającym dla grupy uczniów z klas 1, 2, 3 dotyczące działań w ramach szkoły włączającej z okazji Światowego Dnia Autyzmu pt. „Zabawy ruchowe ze zmysłami”. Dzieci wykonywały ciekawe ćwiczenia na kreatywność i pomysłowość. Wykonując te ćwiczenia praktyczne dzieci słuchały wybranych utworów muzyki relaksacyjnej, która miała pobudzić ich wyobraźnie oraz kreatywność. Uczniom bardzo podobały się te ćwiczenia kreatywne. Zajęcia nie tylko miały uwrażliwić uczniów na tematykę wybranych utworów, pobudzić ich kreatywność w działaniu praktycznym, ale przede wszystkim miały zwrócić ich uwagę na współpracę w grupie rówieśniczej. Uczniowie na zakończenie zabaw ruchowych wykonały w grupach pracę plastyczną dotyczącą co dają nam zmysły: wzrok, słuch, dotyk, węch? To działanie bardzo je zaciekawiło. Wszystkie dzieci biorące udział w zajęciach świetlicowych mogły doświadczyć wrażeń zmysłowych wykonując ćwiczenia praktyczne do wybranego utworu muzycznego. Dzieci wykazały duże zainteresowanie tematyką zajęć uspołeczniających.
Uczniowie z klas 1 – 3 podczas zajęć psychoedukacyjnych zostali wprowadzeni w tematykę pojęcia: „autyzm”, ”Zespół Aspergera”. Uczniowie z klas 1 – 3 podczas zajęć uczestniczyli w zabawie edukacyjnej polegającej na wcieleniu się w rolę osoby mającej kłopot ze zmysłami np. słuchu, wzroku, dotyku, smaku lub węchu. Uczniowie wcielając się w rolę osoby z autyzmem mieli za zadanie np.: odgadnąć za pomocą zmysłów między innymi dotyku i zapachu – rozpoznać i nazwać wylosowany przedmiot z magicznego pudełka, za pomocą węchu i smaku rozpoznać i nazwać wylosowane warzywo lub owoc w ramach zabawy w Masterchef. Dzieciom bardzo podobało się to ćwiczenie manualno – sensoryczne.
Dzieci dowiedziały się na tych zajęciach o życiu codziennym i funkcjonowaniu osób z autyzmem i zespołem Aspergera w naszym społeczeństwie, mogły opowiedzieć co by zrobiły, gdyby taki kolega lub koleżanka pojawili się w ich klasie – jakby starali się im pomóc w szkole i w klasie. Dzieci uważanie i z dużą empatią uczestniczyły w tych zajęciach, były bardzo ciekawe i z chęcią wykonały zaproponowane ćwiczenia praktyczne. Uczniowie obejrzeli 2 filmy edukacyjne pt. „Podróż Marii” oraz „AUTYZM wprowadza zmysły w błąd” dotyczący codziennego funkcjonowania osób z autyzmem i zespołem Aspergera w różnych sytuacjach np.: w tramwaju, w sklepie, w kawiarni, na ulicy, na przejściu dla pieszych. Dowiedzieli się, także jak osoby z autyzmem i zespołem Aspergera odbierają bodźce ze świata zewnętrznego, jak posługują się z piktogramami, zegarem całodobowych codziennych czynności, aby czuć się bezpiecznie w realnym świecie pełnym bodźców, hałasu, które zaburzają ich zmysły.
Wszystkim uczniom gratuluję zaangażowania w tematykę zaproponowanych zajęć psychoedukacyjnych dotyczącej osób z autyzmem. Uczniowie okazali podczas zajęć ogromne zrozumienie, tolerancję i akceptację wobec osób autystycznych .
Nauczyciele świetlicy: Małgorzata Sadowska, Agnieszka Kociołek